2024 i Hallund Hollensted

 

Formandens beretning.

For mit vedkommende er det første år i bestyrelsen, første år som formand, og første gang, hvor jeg skal aflægge formandens beretning.

 Jeg vil godt i den forbindelse takke hele bestyrelsen for at være åben over de nye idéer og visioner, som vi på bedste vis har flettet sammen med alle de nuværende arrangementer og traditioner, der har stor betydning for sammenholdet i byens foreningsliv.

Og en speciel tak til dig Lone, for al den sparring og de mange timer du har brugt sammen med mig for at jeg har kunnet få en føler med det hele. Der er jo mange ting at forholde sig til, selv i sådan en bette butik som vores, så er det altid rart at kunne spørge dig til råds.

Som i måske har set, så har vi besluttet at samle pokalerne i nye skabe i ”lille sal” således, at historien fra en svunden tid med de store sportslige resultater stadigvæk findes i huset. Det har pyntet her i den store sal at få dem flyttet.

Investeringen af vores nye skærm og højtalere åbner op for nye arrangementer i HHBI, som at kunne se sportslige arrangementer sammen i klubhuset, eller andre former for arrangementer i Borgerforeningen. Jeg havde sådan håbet, at skærmen var kommet, så vi kunne have set håndbold finalen heroppe, men det lykkedes ikke, så den har vi til gode. 

Udlejningsmæssigt har det stor betydning, at vi tilfører nye investeringer, så vores klubhus fortsat er attraktivt for udlejning. Det prioriteres i dag, at man har muligheden for at kunne vise indslag eller underholdning via computer og skærm til fester, og at man kan afspille musik som her enten via stik eller bluetooth. Det betyder også at mindre virksomheder kan holde møder i klubhuset, hvor lokaler med projektor eller skærm prioriteres. Så vi er faktisk kommet med på beatet her, og visionen er at klubhuset kan betale sine egne udgifter via arrangementer og udlejning.

Grundet vores nye og kommende investeringer i klubhuset, besluttede vi at få alarm i klubhuset igennem G4S, så klubhuset er nu overvåget af en vagtcentral, og med det håber vi, at vi fortsat kan have vores ting i fred her i klubhuset. Medlemmer af borgerforeningen kan få alarm hos G4S til en rigtig god pris. For hver nytegning får borgerforeningen 1000kr i klubkassen. Det er ikke så dumt, så tag fat i mig hvis det kan have interesse.

Der arbejdes med fonds ansøgninger både til nye borde og stole til klubhuset, nyt tag, renoveringer af toiletter, entreen, en vogn til byens flagstænger, så det fremadrettet bliver nemmere at håndtere flagene osv. Det er alt sammen noget som tager tid, da fondene har forskellige kriterier og deadlines. Så vi krydser fingre for at de vil støtte vores projekter.

Vi har startet et nyt koncept op i Borgerforeningen, som vi internt kalder for torsdags café. I perioden januar - april og evt. i september - oktober, vil vi lave arrangementer, som ikke kun er for folk i Hallund/Hollensted, men også for oplandet. Vi har fået lavet en rigtig god aftale med Hallund Kro, som åbner op for, at Borgerforeningen kan afholde større arrangementer på kroen. 

Vi skal selvfølgelig fortsat bruge vores klubhus, men arrangementer hvor vi tror på, at vi kan sælge flere billetter, end der er plads til i klubhuset, så er det fedt at have denne mulighed. 

Arrangementet med Murer Kjeld var udsolgt med 136 gæster, og koncerten med Souvenirs er der nu solgt 109 billetter. Det må siges at være en stor succes. Derfor er der også allerede nye bolde i luften til et enkelt eller 2 spændende arrangementer i 2026.

Overskuddet fra disse arrangementer kan vi bruge til nyanskaffelser eller blot til driften af vores klubhus. Og det er da fantastisk når vi kan holde arrangementer, hvor folk udefra er med til at støtte vores drift.

Og netop det med at folk kommer ude fra, har vi nu fået et rigtig godt redskab til at hjælpe os med at holde styr på. 

Vi har været vant til at overføre penge til borgerforeningens mobilepay, når vi holder arrangementer. Det har givet vores kære kasserer Lone et KÆMPE arbejde at skulle holde styr på alle de indbetalinger. 

Senest har der været efterlyst, om man kunne få en kvittering når man havde betalt. Det er jo egentligt forståeligt nok, for vi vil jo alle gerne have kvitteringer for egne købte billetter osv, så vi kan være sikre på, at alt er i den skønneste orden. Men på den daværende måde, så ville det administrativt blive et kaos af uoverskueligt arbejde.

Det problem har vi løst med det nye betalingssystem NemTilmeld. Det er et fantastisk system, som ovenikøbet er gratis, da vi har fået det som et sponsorat, fordi vi er en forening båret på frivillighed og uden lønnede medarbejdere. 

Her kan vi oprette arrangementer lige som vi ønsker, sætte billetter til salg, og bestemme alverdens ting. For Lone er det et kæmpe plus, for nu skal hun ikke længere bruge så meget tid som tidligere på at parre enderne sammen, for nu får vi nærmest det hele foræret på et sølvfad, og alt økonomi samles nu på en genereret PDF fil for hvert arrangement. 

Med NemTilmeld kan vi bede om præcis den info vi har lyst til at få, og derfor ved vi også, at billetter til Murer Kjeld blev solgt både til Klarup, Svenstrup, Hadsund, Gistrup, Aalborg, Dronninglund og vores lokale opland, og til Souvenirs er der faktisk 2 personer fra Aarhus og en fra Randers der har købt billet. 

Og så er det jo fedt at kunne indfri ønsket om, at man nu får en kvittering i sin mail når man køber sig adgang til et arrangement, og man har mulighed for via mailen, at smide det direkte ind i sin online kalender på sin telefon. Det er virkelig smart.

Og hvad er der så ellers sket det sidste år. Vi var på tur til Sindal Biogas i april, hvor Martin Dunker, havde sørget for en rundvisning. Det var en rigtig spændende tur.

Der har været Vinsmagning med tapas i klubhuset, som var en dejlig aften, og der var fin opbakning til arrangementet. Og det gik også så godt, at arrangementet gentages igen d. 4. april.

Så havde vi vores Sankt Hans arrangement, hvor Thomas Krog takkede ja til båltaler tjansen, hvilket han gjorde godt. I princippet er det jo en succes hver gang, at folk deltager i vores arrangementer, men jeg kunne godt have ønsket mig en større deltagelse til fællesspisningen. Måske skal den del tænkes anderledes, i håbet om, at vi kan fange flere fremadrettet. 

Sommerfesten er jo en slags flagskibs arrangement i byen og for borgerforeningen. Det er en tradition der har kørt i rigtig mange år. Den er båret af frivillige ildsjæle, som gør et kæmpe stort stykke arbejde. Det er jo ikke ”kun” i de 3 dage, som byfesten varer, at der knokles. 

Det er også et arbejde, som allerede startes op igen af festudvalget kort tid efter afslutningen på årets byfest. Byfesten har en størrelse, hvor vi er afhængige af alt den hjælp der kan stilles til rådighed. 

Teltet sættes op weekenden før, hundrede vis af frikadeller steges, kartofler skrælles osv til fællesspisningen torsdag, præmier og sponsor gaver skaffes til tombolaen, hoppepuder skal hentes osv..

 Fredag serviceres over 100 krolfspillere fra morgenstunden, lørdagen startede med klovne løjer til de yngste, kreamarked, kagebord, og til sidst den store fest i teltet lørdag aften, og teltet blev pakket ned om søndagen.

Alt i alt en fantastisk byfest, som kun kan lykkedes grundet alle de frivillige. En kæmpe stor tak til festudvalget, og alle de frivillige for hjælpen. Og en kæmpe stor tak til sponsorer. Også en stor tak til byens borgere, som køber mad, drikkevarer og lodder til tombolaen, og ved jeres deltagelse bidrager I til et sammenhold, som mange andre byer ville ønske de havde. 

Så er der også spillet krolf til den store guldmedalje. Jeg har fået forståelsen af, at de nærmest spiller året rundt. Det er noget med at de har en sommer køreplan og en vinter køreplan. Det siges ude i byen at selv NT er misundelige på den, for selv i sjap og slud, rykker krolferne ud 

Præmiewhist har der også været gang i. Hvor meget de egentlig spiller er jeg lidt i tvivl om, for de par gange jeg har været oppe og kigge, så har hovedet enten været dybt begravet i kage eller æbleskiver  Men de hygger, hvilket bestemt er det væsentligste.

Så har der været øl smagning, hvor Jan jæger havde valgt 10 forskellige øl der skulle smages. Det skulle efter sigende have været en fantastisk aften, for arrangementet bliver i hvert fald gentaget til efteråret.

Så havde vi andespillet som Gitte og Trine stod for. Et arrangement som virkelig trækker folk til huse. Der kunne simpelthen ikke klemmes flere ind. En ting er at være frivillig, men at være frivillig, og så se, hvor stor en påskønnelse der er ved det man arrangerer er en fantastisk følelse. Ænderne havde Gitte og Trine fået sponsoreret. 

Sidste arrangement i 2024 var 1. søndag i advent, hvor vi startede i klubhuset med gudstjeneste, efterfulgt af en tur til doktorpladsen for at tænde julelyset, og så tilbage igen til en omgang gløgg og æbleskiver, som menighedsrådet var vært for. Efter disse var blevet nydt, så var der banko. Og dagens opråbere var denne dag tæt på at møde et tæskehold udenfor efter spillene var slut, da opråberne bla. opfandt tal som ikke eksisterede på pladerne, hvilket nærmest gav en fanden i voldsk stemning rettet mod opråberne. Hvis øjne kunne dræbe, så var vi blywn slawn ihjel… Denne dags lektie var nok, Dont mess with bingo people!! 

Men gør jer ingen forhåbninger, for der er en reel risiko for at det er de samme 2 håbløse hoveder der sidder der igen i år!

Alle gevinsterne var også her sponsoreret.

Så er der blevet afholdt herrefrokost i klubhuset, hvor der blev serveret noget godt mad, lidt øl, og så et par af de skarpe. Det var dagen hvor alle de gode røverhistorier kom frem i dagens lys. Derudover så findes der ikke et referat fra denne dag, men det var hyggeligt.

Så har der også været hattefest i klubhuset, og jeg tror også de er begyndt, at køre uden referat, for der er slet ikke sluppet noget ud.

Som den ”grønne” formand jeg nu en gang er, så har jeg muligvis glemt noget, men jeg synes jeg er kommet rimeligt rundt.

Igen – Ingen nævnt = ingen glemt, men en kæmpe stor tak til alle frivillige. Det ville ikke være muligt at drive en forening uden jer. Også en kæmpe stor tak til alle der igennem 2024 har været sponsor på enten det ene eller det andet. I gør en kæmpe forskel, og sponsorater er uvurderlige.

Endnu en gang tak for et fantastisk samarbejde med jer i bestyrelsen.

Tak for ordet.

Per Jensen

Ultimate Web